PEMETAAN MUTU MADRASAH DALAM RANGKA PENCAPAIAN STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN DI PROVINSI RIAU
MAPPING MADRASAH QUALITY IN ACHIEVING NATIONAL EDUCATIONAL STANDARDS IN THE PROVINCE OF RIAU
Keywords:
Education quality, Islamic Senior High School, National Education Standard, Riau, Mutu Pendidikan, Standar Nasional PendidikanAbstract
This paper provides the results of a research on the mapping of madrasa quality in achieving National Education Standards (SNP). The research target is Islamic Senior High School (Madrasah Aliyah), and the sample is Province of Riau. The research used questionnaires, coupled with documentation techniques for data-gathering. The findings showed that: 1) The quality of Islamic Senior High School in Riau Province generally the same between the public and the private madrasa. 2) There are two aspects, which have significant correlations with the output as of national test, namely educator standards and infrastructure standards. 3) There are a number of enabling and inhibiting factors from within or and outside institutions in the achievement of the National Education Standards. 4) Regarding inhibiting factors, Islamic Senior High School in Riau Province has done some efforts in attaining the standard.
Keywords: Education quality, Islamic Senior High School, National Education Standard (SNP), Riau.
Tulisan ini menyajikan hasil penelitian tentang peta mutu madrasah dalam pencapaian Standar Nasional Pendidikan (SNP). Sasaran penelitian sebagai unit analisis adalah Madrasah Aliyah dengan sampel wilayah Provinsi Riau. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner, dan didukung dengan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan, bahwa: 1) Mutu Madrasah Aliyah di Provinsi Riau secara umum relatif sama dan tidak jauh berbeda antara madrasah negeri maupun madrasah swasta. 2) Bila dilihat dari masing-masing aspek SNP, terdapat 2 (dua) aspek yang mempunyai korelasi dengan output (hasil UN), yaitu standar tenaga pendidik dan kependidikan dan standar sarana prasarana. 3) Banyak faktor pendukung dan penghambat dalam upaya pencapaian SNP, baik dari dalam (intern) maupun dari luar (ekstern). 4) Terkait dengan adanya beberapa penghambat,telah dilakukan upaya dalam pencapaian SNP.
Kata Kunci: Mutu pendidikan, Madrasah, Standar Nasional Pendidikan (SNP), Riau.