PEMANFAATAN TIK DALAM PEMBELAJARAN: STUDI KASUS DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 BANDUNG BARAT

Authors

  • Mulyana Mulyana Balai Litbang Agama Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31330/penamas.v32i1.267

Keywords:

pemanfaatan TIK dalam pembelajaran, madrasah, kemampuan guru, kebijakan

Abstract

This article presents the findings of research on the use of Information and Communication Technology (ICT) in learning in madrasah. The research was focused to examine factors affecting the low level use of ICT in learning in madrasah. A case study was conducted at Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 in Bandung Barat Regency, West Java Province. Field research was done in February-March 2018. Data collection combines the techniques of observation, interwiews, document study, and Focus Group Discussion (FGD). This research found that in general the level of the use of ICT in learning in MAN 1 Bandung Barat is low. This low level use of ICT in learning is caused by the following factors: teachers’ ICT competency is generally still low; ICT infrastructure at the madrasah under study is limited, and there is no clear policy, both at madrasah as wells as the Office of Ministry of Religious Affairs levels, related to the effort to increase the use of ICT in learning in madrasah.

References

a. Buku dan Artikel
Darmawan, Deni. 2012. Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi Teori dan Aplikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Gerring, John. 2007. Case Study Research: Principles and Practices. Cambridge: Cambridge University Press.
Husain, Chaidar. 2014. “Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dan Pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan,” jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, Vol. 2, No. 2 (2014): 184-192
Miles, Matthew B., dan A. Michael Huberman. 1994. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, 2nd Edition. Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc.
Restiyani, dkk. 2014. “Profil Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Sebagai Media dan Sumber Pembelajran Oleh Guru Biologi (Penelitian Deskriptif di Man se-Jakarta Selatan,” Edusian, Vol. VI, No. 01 (2014): 50-66
Rusman, dkk. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Tim peneliti bidang pendidikan. 2017. Laporan Hasil Survey Kompetensi TIK Guru Madrasah tahun 2017. Jakarta: Balai Litbang Agama Jakarta.
UNESCO dan Microsoft. 2011. UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. UNESCO.
Yin, Robert K. 2003. Case Study: Research Design and Methods. Thousand Oak, Calif.: Sage Publications, Inc.
Shabir, M. 2015. “Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: Tugas dan Tanggung Jawab, Hak dan Kewajiban, dan Kompetensi Guru.” Journal Auladuna 2, No. 2: 221-232.
Taupik Kurahman, Opik. 2013. Pengembangan Kompetensi guru Madrasah dalam pemanfaatan teknologi Informasi dan Komunikasi Pada pembelajaran Agama Islam., Bandung: IAIN Sunan Gunung Jati.


b. Peraturan
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

PEMANFAATAN TIK DALAM PEMBELAJARAN: STUDI KASUS DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 BANDUNG BARAT. (2019). Penamas, 32(1), 539-554. https://doi.org/10.31330/penamas.v32i1.267