POLA PIKIR GURU MADRASAH JATENG DAN YOGYAKARTA DAN DASAR PENGEMBANGAN DIKLAT CHARACTER BUILDING
THE TEACHERS’ MINDSET OF MADRASAH IN CENTRAL JAVA AND YOGYAKARTA AND BASIC OF TRAINING DEVELOPMENT OF CHARACTER BUILDING
Keywords:
Pola pikir, mindset, madrasah, pendidikan dan pelatihan guru, character buildingAbstract
This article presented the research results of the techers’ mindset through Robert Dilts’ Neuro-Logical Level structures. This research answered two questions, namely: (1) How were the teachers’ mindset of Islamic school or madrasah in Central Java and DIY, and (2) How were the basics of effective training development to build the teachers’ growth mindset? By using the questionaire, this research found the teachers’ mindset of madrasah in Central Java and DIY. Eight aspects from ten aspects showed the positive mindset (medium), but approximately low, it was still a litle mental block that it bothered teachers’ personality changing. It means that the teachers in Central Java and DIY do need a training or shortcourse about how to build the positive mindset, and how to decrease the mental blocks and to avoid it in personality changing.
Keywords: Mindset, madrasah, teacher education and training, character building
Artikel ini menyajikan hasil penelitian tentang pola pikir (mindset) guru dengan mengikuti pola (struktur) Neuro-Logical Level Robert Dilts. Penelitian ini menjawab dua pertanyaan, yakni: (1) Bagaimana mindset guru madrasah Jawa Tengah (Jateng) dan Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY)?, (2) Bagaimana dasar pengembangan Diklat yang efektif untuk membangun “growth mindset†guru? Dengan menggunakan angket, diperoleh hasil, bahwa mindset guru madrasah Jateng dan DIY, dari sepuluh aspek, ada 8 aspek menunjukkan mindset positif (dengan kategori sedang), tetapi dengan angka yang tipis (mendekati rendah), maka implikasinya masih ada mental block (hambatan psikis) yang sangat mengganggu perubahan diri guru. Walaupun hambatan psikis tersebut dengan kategori rendah, tetapi mendekati sedang. Artinya, guru Jateng dan DIY masih sangat memerlukan pembinaan atau diklat tentang bagaimana membangun mindset yang lebih positif (growth mindset) dan bagaimana mengurangi hambatan-hambatan psikis untuk melakukan perubahan dan peningkatan diri.
Kata Kunci: Pola pikir, mindset, madrasah, pendidikan dan pelatihan guru, character building